Ryssland

IMG_0031När den ryska federationen utropades som en självständig stat 1991 visades bland annat ett enormt behov av vägunderhåll i Ryssland. Genom pengar från svenska biståndsorgan bildades samriskbolaget Nevsky Contractors av Svenska Vägverket, Entreprenad AB och ett ryskt delägande.  Entreprenad fick det prestigefulla uppdraget att reparera och asfaltera paradgatan Nevsky Prospekt i Sankt Petersburg.

Lastat för transport till RysslandPå två trailers lastades en nyinköpt asfaltsutläggare (Dynapac 12000R) och två asfaltsvältare (Dynapac CC41 och CC42) tillsammans med annan utrustning. Alltsammans kördes i en äventyrlig och uppmärksammad resa från Arlöv i Skåne via Kapellskär och Åbo till Sankt Petersburg. På plats fanns redan en Dynapac 18000 och en hel del ryska maskiner.

Övrigt (5)

Även ryska trailerdragare gjorde sig beredda att lokalt transportera utrustning.

 


De ryska vältarna var iblanTrippelvalsd av ett något överraskande utseende.

Rysk vält

 

 

 

 


Jobb (1)En begagnad Dynapac 18000 fanns redan i Ryssland och fick deltaga i projektet. Här startas den upp under övervakning av ryska experter.Människor (6)

 

 

Några representanter från de lokala beställarna.

 

På Nevsky Prospekt

 

 

 

 

Ingen tvekan om att gatan behövde en viss upprustning. Till höger syns den svenska trailerdragaren.

Asfalt på Nevsky Prospect

 

 

Full aktivitet på paradgatan i Sankt Petersburg i augusti 1992.

Dynapac CA

 

 

En Dynapac CA vält i rysk tjänst får en genomgång i en lokal verkstad. Maskinen har utrustats med en del lokala finesser bland annat har en rysk lastbil fått lämna ifrån sig hytten.

 

Nevsky Contractors 1991

 

Det nybildade svensk-ryska samriskföretaget Nevsky Contractors ägdes till 45% av Road Survey Technology Sweden, som var ett dotterbolag till Vägverket, och Entreprenad AB. Företagets logotyp påminde helt om Entreprenads gamla logotyp men varifrån fick man skeppet?

 

Här sitter logotypen på en stilig representant från den ryska maskinparken.
Ryssvält