Reklamprylar

Genom åren tog Entreprenad fram många olika typer av reklammaterial som delades ut till kunder, leverantörer eller till den egna personalen. Oftast var det av enklare slag som var billiga att inköpa. Från reklamleverantörernas kataloger valdes lämpliga prylar ut som sedan försågs med den egna logotypen. Här hittar vi allt från pennor och tändstickor till golfbollar och miniräknare. För att inte tala om alla t-tröjor som ständigt fanns i flera varianter i reklamlagret.

Vi visar här några exempel ur företagets rika flora. Har Du några ovanliga reklamprylar hemma så får Du gärna skicka ett mail eller ringa till oss så kan vi lägga upp en bild här på hemsidan (se under ”Kontakt”).

______________________________________________________________________________

1981 tog Entreprenad fram tändstickor för att uppmärksamma företagets 30-årsjubileum.

______________________________________________________________________________

Ett multiverktyg var säkert en uppskattad gåva men ärligt talat – hur många använde det?

______________________________________________________________________________

Den klassiska mössan med solskärm var populär bland många anställda och är eftertraktad än idag.

 

 

______________________________________________________________________________

Den lilla miniräknaren i kontokortsstorlek var en uppskattad reklampryl som kunde användas av de flesta i stort och smått. Modellen fick dessutom sin energi från ljuset vilket dock detta exemplar gett upp för länge sedan. Förvarades i ett stiligt fodral.

______________________________________________________________________________

Dekaler har alltid varit populära. Användes oftast internt för att märka upp allt från pärmar till verktyg. Dekalerna kunde även hittas på de mest oväntade ställen. Dekalerna på bilden är ovanliga genom att de saknar ordet MALMÖ i nedre delen.

______________________________________________________________________________

Pennan var den absolut vanligaste reklamprylen. Den beställdes genom åren i många olika utföranden, en del i bättre kvalitet men oftast i ett enkelt och billigt utförande. Företagsnamnet stod alltid på pennan, ibland även med logotypen.

Här är ett exempel på en penna av bättre kvalitet från Parker som levererades i en liten ask.

Tändsticksasken visar företagets anläggning på Vinkelgatan i Arlöv. Anläggningen var imponerande och representativ och visades gärna upp på tändsticksasken (som även den var i ett större format).

______________________________________________________________________________

En populär överdragsjacka för sportiga tillfällen i en färg som är modern än idag!

______________________________________________________________________________

Golfbollar var en uppskattad reklamgåva men kunde naturligtvis endast användast av golfspelare.

Här är 12 stycken oanvända Entreprenadbollar.

______________________________________________________________________________

Inte illa av ett entreprenadföretag att ha en egen klädkollektion. Här visas en stilig WCT-overall och en T-shirt upp av modeller hämtade från den egna personalen. Tack Lars och Irené.

Ett plagg av vardera sort fick köpas till reducerat pris!

______________________________________________________________________________

Tänka sig. Här är en bevarad WCT overall från EAB Collection i nyskick! Aldrig använd efter 25 år. Dessutom en T-tröja från samma kollektion i stort sett oanvänd.  Hett på second hand marknaden.

Något för hipsters som är intresserade av mode och kultur.

______________________________________________________________________________

Det vanliga noteringsblocket var både användbart och praktiskt. Kunde användas av alla och betraktades knappast som en reklampryl. Vissa har kvar några block som fortfarande används. En lyckad grej.

______________________________________________________________________________

 

Ytterligare en T-tröja, denna gång med en ny slogan

VÅRT KUNNANDE – ER TRYGGHET!

 

 

 

 

______________________________________________________________________________

En klassiker. Den blå mössan från i början av 1990-talet. För att komma ifrån företagets lokala anknytning togs ordet ”MALMÖ” bort från emblemet och ersattes med ”1951”.

______________________________________________________________________________

 

 

I samband med den stora utbildnngsverksamheten i slutet av 1980-talet togs en logotyp fram. REM stod för REsultatMedvetande. Utbildningsprojektet pågick under flera år och uppmärksammades även långt utanför företaget.

______________________________________________________________________________

 

 

Annons från 1988

______________________________________________________________________________

 

Annons från telefonkatalogen tidigt 1970-tal.

 

______________________________________________________________________________

TennisbollarTvå ospelade tennisbollar från svensk tennis storhetstid. Reklambolagen utnyttjade det svenska ”tennisundret” och erbjöd tennisbollar med reklamplats för det egna bolaget.